نتيجة:

التقديم والالتحاق بمعهد ضباط الصف المعلمين 2019 - 2020 نظام الدراسة والرتب

التقديم والالتحاق بمعهد ضباط الصف المعلمين 2019-2020 نظام الدراسة والرتب

التقديم والالتحاق بمعهد ضباط الصف المعلمين 2018 نظام الدراسة والرتب

اخواتنا اللي هيقدمو الدفعه الجايه وللي هيقدموا بعد كده فكروا الف مره قبل متقدموا اسأل نفسك هتقدر تعيش في الحياه العسكريه !
صدقني الكلام حالا غير الفعل ساعتها اسأل نفسك هتقدر تبعد عن اهلك وزوجتك مستقبلا واولادك . هتقدر تستحمل شعور انك امك والدك او زوجتك او اولادك او حد من اخواتك تعبان وفي اشد الوجع والتعب وانت مش عارف تنزل اجازه تشوفو !؟ تكون امك بين الحياه والموت ومش عارف تشوفها مش عارف تشوف اصحابك واهلك .!.
كل الناس شايفين العسكريه احلي حاجه في الوقت ده وبيبصوا لمرتباتها والسلطه ؟ صدقني فلوس الدنيا كلها مش هتغنيك انك تروح بيتك كل يوم وتقعد مع والدك ووالدتك وزوجتك واولادك واهلك . اعذروا كل من هو في العسكريه. #فكر قبل متقدم هل هتقدر تستحمل ؟!
-----------------

يتم توزيع الطلبة على التخصصات المختلفة قبل دخولهم للمعهد طبقا لرغباتهم وميولهم العلمية، بالإضافة إلى قيام فرع "الانتقاء" بهيئة التنظيم والإدارة بالاختبارات المبنية على أسس علمية لتحديد كل فرد وتخصصه.
-----------------
يتم استقبال الطلبة من مناطق التجنيد المختلفة لمدة أسبوعين، وبعد النجاح في الاختبارات يتم تدريبهم على الأعمال الإدارية التي تخصهم وتسليم مهمتهم، ويتم التدريب الأساسي لمدة 14 أسبوعا، يتم خلاله تحويل الطالب من فرد مدني إلى فرد عسكري عن طريق برنامج عمل يومي.
---------------
شعار معهد ضباط الصف المعلمين.
ايمان - عزم - فداء
---------------

الرتب والترقيات بعد استلام العمل وانتهاء الدراسة

 (( عريف _ رقيب _رقيب اول _مساعد _مساعد اول ))
وبعد كدة رتب (( ملازم شرف _ملازم اول شرف _نقيب شرف _ رائد شرف _مقدم شرف_عقيد شرف )))
وبيدرس في معهد ضباط الصف المعلمين ب التل الكبير ابو حماد 
مدة الدراسه سنتين 
دخول المعهد من الاعداديه والدبلومات فقط ومن سن 16 لحد 24 سنه فقط 
يعني لو حضرتك دكتور وعاوز تطوع بتطوع بالاعداديه
لو حتطوع بالاعداديه بتتخرج "عريف"
ولو حتطوع بالدبلوم بتكون "رقيب"
الاسلحه ال بيتم دخولها طالب المتطوع ...الاعداديه : صاعقه.. مظلات ..قوات جويه ... قوات بحريه.. دفاع جوي .. حرس الحدود .. حرب اكترونيه ... حرب كميائه ... اسلحه وذخيرة ... سكرتاريه ... مخابرات حربيه واستطلاع ... ((جميع اسلحه الجيش بيكون ))
اما طالب المتطوع بالدبلوم الفني ... فني قوات جوايه .. تدريب مهني (( بيكون ضابط صف فني في الجيش ))
مدة اختبارات المعهد 8 شهور


نموذج الاتصال

تابعونا على صفحتنا على الفيس بوك واخبارنا على جوجل لكى تتمكنو من الحصول على اخر الاخبار التعليمية لحظه بلحظه من مدونة نتيجة الامتحانات الموقع الاول فى مصر المتخصص فى عرض نتائج الطلاب



وضع القراءة :
حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-